De uitnodiging viel in de bus en lang hoefde er niet over nagedacht te worden; ‘Ja, graag, rijden met de nieuwste Can-Am Spyder!’ was het antwoord.
Buitenbeentje, of niet? Ja en nee, een V-twinblok, nog wel van Rotax wat intensief met H-D samenwerkt (o.a. in de legermodellen van H-D en de laatste Buell’s worden Rotax blokken gebruikt) is de basis. In de BRP groep die producent is van de Spyder zit ook Evinrude, jawel, de oude buurman van de eerste Davidson’s, hij hielp hen met de fabricage van de eerste H-D’s! Dus zo zijn er al vele ‘links’ die de Spyder met onze customscene verbinden. Bovendien leent de Spyder zich perfect om er een coole custom van te maken!
High-Tech systemen
De Can-Am Spyder is een futuristisch ogend voertuig, met een onconventionele opstelling van de drie wielen die deze trike heeft; twee voor en een wiel achter. Dit is uiteraard al eerder vertoond, zoals de Morgan en zeer recent, de Piaggio MP3 modellen. Maar dit is geen ‘driewielige auto, geen driewielige scooter, maar een geheel nieuw, zelfs revolutionair concept met zoveel techniek en elektronische snufjes dat je hoofd ervan duizelt als je de specs doorneemt… Zo is de Can-Am Spyder roadster voorzien van onder andere ABS : Anti-lock Braking System, SCS : Stability Control System, ESP : Electronic Stability Program, TCS : Traction Control System, EFI : Electronic Fuel Injection, VSS : Vehicle Stability System (combinatie ABS/SCS/ESP/TCS/EFI) EBD : Electronic Brake Distribution, DPS : Dynamic Power Steering en DESS: Digitally Encoded Security System (anti diefstal systeem). Een indrukwekkende lijst, waaraan mag worden toegevoegd dat Bosch de leverancier van de diverse computersystemen is die in de Can-Am Spyder roadster gebruikt worden.
Ontdek een compleet nieuwe belevenis!
“De Spyder RS-S biedt prestaties waar je hart sneller van gaat slaan en die verder gaan dan gewoon de technische eigenschappen. De krachtige Rotax V-Twin-motor met 998 cc en het bewezen voertuig-stabiliteitssysteem zorgen voor een ongelofelijke rijervaring. Maar de exclusieve wielen, stuur, spoiler - zelfs de voetsteunen - geven de Spyder RS-S een gedurfde look. Het is een combinatie waarmee een roadster wordt gecreëerd die zo graag vrijgelaten wil worden dat je hem bijna kan horen grommen,” zo beloofd de advertentie van de Spyder.
“De Can-Am Spyder is,” zo zegt Guus Kolk, verkoper bij Powersport Twente, “ons paradepaardje.” De Spyder beschikt over een 1000cc Rotax motor met 106 pk. Van 0 naar 100 kilometer in 4,5 seconden is serieus snel accelereren! ‘Ontdek een compleet nieuwe belevenis’ is een slogan die Spyder gebruikt en we begrijpen nu waarom! De Can-Am Spyder heeft veiligheidsextra’s die normaalgesproken in de powersport niet gebruikelijk zijn zoals het ABS, ESP en TCS. De Can-Am Spyder heeft als bijkomend groot voordeel dat je ‘m met rijbewijs B mag rijden!
Bombardier Recreational Products
De Can-Am Spyder is ontworpen door het bekende bedrijf Bombardier. Van oorsprong is Bombardier producent van vliegtuigen en treinen, maar ook uitvinder van bijvoorbeeld de sneeuwscooter. De kennis van motoren en design heeft het Canadese bedrijf samengevoegd in Bombardier Recreational Products (BRP). Dit bedrijf is marktleider op het gebied van recreatieve powersport. Spyder wordt geschreven met een Y wegens de 'Y-structuur' van twee wielen vooraan en één wiel achteraan.
De Spyder roadsters worden door BRP geproduceerd in Valcourt, Québec, Canada. Bombardier Recreational Products in Canada produceert reeds 50 jaar ondermeer Ski-Doo sneeuwscooters, Sea-Doo waterscooters, Evinrude buitenboordmotoren en Rotax motoren. Daarnaast is Bombardier Aerospace producent van o.a. Learjet vliegtuigen. Rotax, producent van motoren uit Oostenrijk, is begonnen in 1920 en maakt reeds 35 jaar deel uit van Bombardier Recreational Products. Rotax is leverancier voor o.a. Aprilia, BMW, Harley-Davidson. Er zijn in de afgelopen jaren reeds 6 miljoen motoren geproduceerd en staat eveneens garant voor de allerhoogste kwaliteit en betrouwbaarheid. Rotax is zelfs wereldmarktleider voor het leveren van motoren aan de ultralight vliegtuigindustrie.
De Can-Am Spyder is ontworpen door het bekende bedrijf Bombardier. Van oorsprong is Bombardier producent van vliegtuigen en treinen, maar ook uitvinder van bijvoorbeeld de sneeuwscooter. De kennis van motoren en design heeft het Canadese bedrijf samengevoegd in Bombardier Recreational Products (BRP). Dit bedrijf is marktleider op het gebied van recreatieve powersport. Spyder wordt geschreven met een Y wegens de 'Y-structuur' van twee wielen vooraan en één wiel achteraan.
De Spyder roadsters worden door BRP geproduceerd in Valcourt, Québec, Canada. Bombardier Recreational Products in Canada produceert reeds 50 jaar ondermeer Ski-Doo sneeuwscooters, Sea-Doo waterscooters, Evinrude buitenboordmotoren en Rotax motoren. Daarnaast is Bombardier Aerospace producent van o.a. Learjet vliegtuigen. Rotax, producent van motoren uit Oostenrijk, is begonnen in 1920 en maakt reeds 35 jaar deel uit van Bombardier Recreational Products. Rotax is leverancier voor o.a. Aprilia, BMW, Harley-Davidson. Er zijn in de afgelopen jaren reeds 6 miljoen motoren geproduceerd en staat eveneens garant voor de allerhoogste kwaliteit en betrouwbaarheid. Rotax is zelfs wereldmarktleider voor het leveren van motoren aan de ultralight vliegtuigindustrie.
Rijdersuitzicht vanaf de Spyder |
Revolutionair voertuig
De Spyder roadster werd in februari 2007 geïntroduceerd bij het publiek. De Can-Am Spyder roadster is pas na 10 jaar intensieve ontwikkeling in productie genomen. Tijdens het ontwerpstadium van de roadster overwoog BRP kort om de traditionele route te volgen zoals andere bedrijven in de gemotoriseerde sport. “Uiteindelijk wilden we bij BRP echter trouw blijven aan onze kernwaarden en kozen we ervoor een revolutionair voertuig te ontwerpen waarmee we echt konden opvallen!”
De Spyder roadster werd in februari 2007 geïntroduceerd bij het publiek. De Can-Am Spyder roadster is pas na 10 jaar intensieve ontwikkeling in productie genomen. Tijdens het ontwerpstadium van de roadster overwoog BRP kort om de traditionele route te volgen zoals andere bedrijven in de gemotoriseerde sport. “Uiteindelijk wilden we bij BRP echter trouw blijven aan onze kernwaarden en kozen we ervoor een revolutionair voertuig te ontwerpen waarmee we echt konden opvallen!”
Transmissie mogelijkheden
De motor die gebruikt wordt voor de Cam-Am Spyder roadster is dezelfde 998 CC V-twin 145 PK motor als wordt gebruikt in o.a. de Aprilia RSV Mille F, echter deze is gedetuned naar 106 PK. Dit uit oogpunt van veiligheid en betrouwbaarheid. Ruim 105 Nm koppel is aanwezig en zorgt voor een zeer soepele en zeer krachtige acceleratie in elk toerengebied. De Spyder roadster heeft twee transmissiemogelijkheden. Zo is er een sequentiële handmatige transmissie met 5 versnellingen (SM5), dat is een traditionele manuele transmissie met 5 versnellingen plus een achteruitversnelling. De andere versnellingsbak die optioneel leverbaar is, is een sequentiële elektronische transmissie met 5 versnellingen (SE5), een halfautomatische transmissie met 5 versnellingen en een achteruitversnelling. Het type RS-S waar ik als eerste mee ga rijden beschikt over de laatstgenoemde bak, de halfautomaat dus.
Powersport Twente by Kolenaar in Enschede |
De Spyders mag ik rijden van Powersport Twente, die hoofddealer voor het oosten van Nederland is. Aangekomen in Enschede staan er diverse Spyders buiten, maar ook binnen in de showroom. Naast de driewielers staan er ook quads en ook onderdelen en accessoires zijn op voorraad.
Met je armen sturen
Guus Kolk, verkoper bij Powersports Twente laat na de koffie het bedrijf zien en legt van alles uit over de Spyders, Rob, de technische man komt ook de nodige uitleg geven en dan nadert het moment om er mee te gaan rijden. Met de Spyder roadster neem je een bocht door daadwerkelijk met je armen te sturen, niet zoals je op de motor gewend bent, door vanuit je heupen te sturen en in bochten mee te hangen. “Je moet echt bewust sturen met de Spyder roadster om een bocht in te gaan,” drukt Guus mij op het hart. “De Spyder heeft stuurbekrachtiging die reageert en zich aanpast aan de snelheid en het rijgedrag van de rijder.”
Nadat alles wat er aan elektronische snufjes en het gebruik van de versnellingsbak is uitgelegd; “Met je linkerduim op de ‘plus’ drukken en de bak schakelt op, met je wijsvinger op de ‘min’ drukken en hij schakelt terug. Minder je snelheid, dan doet de bak dat automatisch zelf om met het goede toerental in de juiste versnelling te rijden." Er is geen koppelinghendel op het stuur aanwezig, je hoeft het gas ook niet dicht te draaien als je schakelt. De rem is high-tech, de voetrem bedient een volledig geïntegreerd, hydraulisch 3-wielremsysteem. Er is dus ook geen remhendel op het stuur aanwezig.
Contact aan, starten, de motor loopt 1350 tpm stationair. Dan op ‘Mode’ drukken en dan met een druk op de schakelflipper links op het stuur ‘Plus’, staat ie in de eerste versnelling. In tegenstelling tot andere (half-) automaten, hoef je de Can-Am niet met de rem ‘vast’ te houden, hij blijft gewoon stilstaan tot je gas geeft. Beetje gas geven en brommend komt de Can-Am van zijn plaats. Dat is allemaal even wennen als de eerste meters voorzichtig afgelegd worden.
Guus Kolk, verkoper bij Powersports Twente laat na de koffie het bedrijf zien en legt van alles uit over de Spyders, Rob, de technische man komt ook de nodige uitleg geven en dan nadert het moment om er mee te gaan rijden. Met de Spyder roadster neem je een bocht door daadwerkelijk met je armen te sturen, niet zoals je op de motor gewend bent, door vanuit je heupen te sturen en in bochten mee te hangen. “Je moet echt bewust sturen met de Spyder roadster om een bocht in te gaan,” drukt Guus mij op het hart. “De Spyder heeft stuurbekrachtiging die reageert en zich aanpast aan de snelheid en het rijgedrag van de rijder.”
Sturen doe je met je armen! |
Nadat alles wat er aan elektronische snufjes en het gebruik van de versnellingsbak is uitgelegd; “Met je linkerduim op de ‘plus’ drukken en de bak schakelt op, met je wijsvinger op de ‘min’ drukken en hij schakelt terug. Minder je snelheid, dan doet de bak dat automatisch zelf om met het goede toerental in de juiste versnelling te rijden." Er is geen koppelinghendel op het stuur aanwezig, je hoeft het gas ook niet dicht te draaien als je schakelt. De rem is high-tech, de voetrem bedient een volledig geïntegreerd, hydraulisch 3-wielremsysteem. Er is dus ook geen remhendel op het stuur aanwezig.
Geen koppelings- of remhendel op de RS-S. |
Contact aan, starten, de motor loopt 1350 tpm stationair. Dan op ‘Mode’ drukken en dan met een druk op de schakelflipper links op het stuur ‘Plus’, staat ie in de eerste versnelling. In tegenstelling tot andere (half-) automaten, hoef je de Can-Am niet met de rem ‘vast’ te houden, hij blijft gewoon stilstaan tot je gas geeft. Beetje gas geven en brommend komt de Can-Am van zijn plaats. Dat is allemaal even wennen als de eerste meters voorzichtig afgelegd worden.
Schakelflipper '+' bedient de semi-automaat en rechts zie je de drukknop voor de achteruitversnelling |
Leuk speelgoed
De bocht nemen is veel makkelijker dan gedacht, de draaicirkel is uiterst kort en de besturing gaat licht en precies. Beetje gas erbij en hij draait mooi de bocht door, een heel klein beetje vergelijkbaar met zijspanrijden, waarbij je ook echt met je armen stuurt. Na de bocht gaat het gas er wat meer op, uit de sportuitlaat komt een sonore brom die naarmate het toerental stijgt overgaat in een hese brul, opschakelen door even met de duim op de ‘plus’ knop te drukken zonder het gas dicht te draaien en soepel en vlot schakelt de semiautomaat door naar de volgende versnelling. Binnendoor wordt het Twentse achterland verkent. Op verlaten buitenwegen kan er even aan het gashendel worden gezwengeld. Volgas, doorschakelen en weer terugschakelen, weer opschakelen en met de wijsvinger weer even terugschakelen, het is verslavend zo blijkt algauw! Met een diepe rochel en een paar vette petsen uit de uitlaat schakelt de bak terug, de motor geeft zelf even met een korte scherpe blaf tussengas. In het dorpje Buurse kijken fietsers argwanend naar het vreemde monster wat over de klinkerweggetjes nadert. Aan bekijks geen gebrek en waar je ook komt zie je de mensen kijken. Na een half uurtje rijden is het rijden al helemaal gewend en wordt het steeds leuker. Wát een leuk speelgoed!
Binnen 5 seconden op 100!
Het op- en terugschakelen gaat al als vanzelf en nu wordt het tijd om wat meer op de andere vaardigheden van de Can-Am Spyder te letten. Een noodstop maken bijvoorbeeld. Vol met de voet op de achterrem hengsten bij 50 km/u. De Spyder komt uiterst gecontroleerd en zonder de minste deining, zwabber of koersverandering in no time tot stilstand. Nogmaals, maar nu met ruim 100. Hetzelfde resultaat! De elektronica aan boord is dan ook het neusje van de zalm en werkt perfect samen met de sublieme remmen en het ABS. Dat ie zó goed zou remmen had ik niet verwacht.
Perfecte remmerij, de sportuitlaat maakt een prachtige huilende sound als je het gas opent! |
Dan de start vanuit stilstand. Een lege rechte weg is verlaten en ik ga er helemaal voor zitten. Binnen 5 seconden op de 100 is beloofd. Ik gaat ‘t proberen. In mijn hoofd tel ik mee vanaf het moment dat het gas bruusk vol wordt opengedraaid. De Spyder klimt woest in toeren en de uitlaat brult het uit van plezier - net als ik. De schakelflipper bedien ik als de toerenteller bij 9.500 tpm het rode gebied nadert en door de versnellingen jagend hou ik de snelheidsmeter in het oog. Inderdaad, ik heb nog geen vijf geteld of ik zit al op de honderd. En daar houdt het niet op, de Spyder wil meer en ik nog véél meer! Nog enkele tellen verder en de 180 staat al op de teller, maar helaas moet het gas dicht als ik het volgende dorpje nader. Maar de adrenaline is nog lang niet op en op de snelweg aangekomen gaat het richting Duutsland waar de 200 zo op de teller staat. En dan is de koek niet op, maar de begrenzer zegt dat ’t zo mooi genoeg is geweest… Jammer.
Zachte vering
Het Het stuur voelt relatief smal aan, de zit is licht voorover en sportief. Het dashboard enorm uitgebreid maar overzichtelijk, de vele functies en snufjes worden duidelijk aangegeven. In de achteruit rijden is ook even wennen maar gaat simpel en met slechts de ‘M’ van Mode even indrukken en de ‘R’ knop indrukken zet je ‘m in de R van reverse. Makkelijk met draaien of als je tegen een helling op achteruit moet, of bijvoorbeeld de garage in of uit. De traction control wordt ingeschakeld als je meer dan 5° stuuruitslag maakt, dus in bochten werkt het altijd, rechtuit dus niet en dat maakt het leggen van een dikke streep rubber op het asfalt heel makkelijk! De vering voor staat op fabrieksinstelling, aan de slappe kant, die zou best wel wat stugger mogen. Kwestie van even afstellen bij sportief rijden. De zachte vering is wel uiterst comfortabel.
Met de nodige scepsis en eerlijk gezegd ook wat wantrouwend ging ik op pad, die twijfels zijn na de eerste dag geheel weggenomen. Wat een coole trike om te rijden en te zien. Het vraagt allemaal gewenning; het uiterlijk, het rijden, sturen en alle elektronica. Maar het is een genot en een funfactor die slechts weinig voertuigen weten te bereiken. Vooral de stabiliteit verbaasd mij, positief wel te verstaan. Langs de boerenwegen zoek ik een lekker diepe berm op waar met stenen een verlaagde afscheiding is aangelegd. De ideale manier om een en ander uit te proberen. Met geringe snelheid rijd ik het rechterwiel de berm in, ruim vijftien centimeter lager dan het wegdek. Ik stuur het wiel de weg weer op en merk er… eigenlijk niks van! Nog eens maar dan wat sneller, ik merk er nog steeds bijna niets van! Ongelooflijk, al die elektronica aan boord -waar ik geen bal van begrijp- doet z’n werk dus goed, concludeer ik. Maar remmen dan in een gevaarlijke situatie als deze? Met zestig de berm in en dan vol in de remmen. Een perfecte stop krijg ik van de Spyder. Zonder ook maar een moment van aarzeling of rare bewegingen een noodstop maken in zo’n situatie; de Spyder verdient niets dan lof.
Het Het stuur voelt relatief smal aan, de zit is licht voorover en sportief. Het dashboard enorm uitgebreid maar overzichtelijk, de vele functies en snufjes worden duidelijk aangegeven. In de achteruit rijden is ook even wennen maar gaat simpel en met slechts de ‘M’ van Mode even indrukken en de ‘R’ knop indrukken zet je ‘m in de R van reverse. Makkelijk met draaien of als je tegen een helling op achteruit moet, of bijvoorbeeld de garage in of uit. De traction control wordt ingeschakeld als je meer dan 5° stuuruitslag maakt, dus in bochten werkt het altijd, rechtuit dus niet en dat maakt het leggen van een dikke streep rubber op het asfalt heel makkelijk! De vering voor staat op fabrieksinstelling, aan de slappe kant, die zou best wel wat stugger mogen. Kwestie van even afstellen bij sportief rijden. De zachte vering is wel uiterst comfortabel.
De vering stond wat slap afgesteld voor sportief gebruik |
Met de nodige scepsis en eerlijk gezegd ook wat wantrouwend ging ik op pad, die twijfels zijn na de eerste dag geheel weggenomen. Wat een coole trike om te rijden en te zien. Het vraagt allemaal gewenning; het uiterlijk, het rijden, sturen en alle elektronica. Maar het is een genot en een funfactor die slechts weinig voertuigen weten te bereiken. Vooral de stabiliteit verbaasd mij, positief wel te verstaan. Langs de boerenwegen zoek ik een lekker diepe berm op waar met stenen een verlaagde afscheiding is aangelegd. De ideale manier om een en ander uit te proberen. Met geringe snelheid rijd ik het rechterwiel de berm in, ruim vijftien centimeter lager dan het wegdek. Ik stuur het wiel de weg weer op en merk er… eigenlijk niks van! Nog eens maar dan wat sneller, ik merk er nog steeds bijna niets van! Ongelooflijk, al die elektronica aan boord -waar ik geen bal van begrijp- doet z’n werk dus goed, concludeer ik. Maar remmen dan in een gevaarlijke situatie als deze? Met zestig de berm in en dan vol in de remmen. Een perfecte stop krijg ik van de Spyder. Zonder ook maar een moment van aarzeling of rare bewegingen een noodstop maken in zo’n situatie; de Spyder verdient niets dan lof.
Zelfvertrouwen
Het zelfvertrouwen neemt zo wel heel rap toe! Spelen en rijden, met de Can-Am Spyder RS-S is het hetzelfde. En denk nou niet dat je achteraan moet rijden want een groepje snelle jongens in snelle pakken bleef in de spiegels turen want de RS-S hield ze probleemloos bij. Vooral in de bochten is ie, wanneer je door hebt hoe het stuur en rijgedrag op zo’n ding werkt, subliem. De Spyder RS-S weegt 320 kilo, maar daar merk je helemaal niets van omdat je er niet mee hoeft te manoeuvreren (je hebt tenslotte een achteruitversnelling) en je hoeft ‘m natuurlijk (met z’n drie wielen) niet van een standaard te halen. Het verbruik heb ik niet goed kunnen meten, maar kwam met alle spelerij al snel op 1:10, maar 1:15 als je normaal rijdt is goed haalbaar.
Het zelfvertrouwen neemt zo wel heel rap toe! Spelen en rijden, met de Can-Am Spyder RS-S is het hetzelfde. En denk nou niet dat je achteraan moet rijden want een groepje snelle jongens in snelle pakken bleef in de spiegels turen want de RS-S hield ze probleemloos bij. Vooral in de bochten is ie, wanneer je door hebt hoe het stuur en rijgedrag op zo’n ding werkt, subliem. De Spyder RS-S weegt 320 kilo, maar daar merk je helemaal niets van omdat je er niet mee hoeft te manoeuvreren (je hebt tenslotte een achteruitversnelling) en je hoeft ‘m natuurlijk (met z’n drie wielen) niet van een standaard te halen. Het verbruik heb ik niet goed kunnen meten, maar kwam met alle spelerij al snel op 1:10, maar 1:15 als je normaal rijdt is goed haalbaar.
De RT uitvoering in zeer luxe en comfortabel uitgerust |
Met de RT-Techno uitvoering maakte ik ook een rit. Deze Spyder is echt voor mensen die veel reizen en toeren en waarbij comfort en bedieningsgemak een hoofdrol spelen. De RT heeft veel bagageruimte, nog meer elektronische snufjes, extra veel comfort, vooral voor de duopassagier. Qua rijgedrag ontlopen de twee elkaar niet veel. De RS-S uitvoering is de sportieve en die sprak mij meer aan. Het verschil tussen de types staat onderaan de technische gegevens.
De RT heeft veel bagageruimte en is echt voor de toerrijder bedoeld |
De Spyder mag je met rijbewijs B, (auto) rijden, op de Spyder wordt een autokenteken afgegeven. Daarnaast zijn de Spyders ook uitermate geschikt voor mindervalide mensen. En eenvoudig aan te passen. In de Benelux rijden er inmiddels ruim 450 rond, er is ook een Spyder Community waarbij leden elkaar ontmoeten, samen rijden en eigen evenementen organiseren. Ook bedrijven ontdekken de Spyder roadster steeds meer, ze zijn opvallend maar ook leuk en makkelijk. Bovendien is het erg interessant dat fiscaal en verzekeringstechnisch de Spyder als motorfiets wordt gezien. Dus is er geen bijtelling! De Spyder is vanaf 19.900,- verkrijgbaar in Nederland, inclusief BTW en BPM. De Spyder roadster wordt standaard verkocht met een garantie van twee jaar met onbeperkt aantal kilometers, Powersport Twente geeft zelfs tijdelijk drie jaar op enkele modellen.
Pluspunten: Apart uiterlijk, zeer exclusief, heel hoge funfactor, erg veel hightech, makkelijk te bedienen en te rijden, stabiel, snel, goede remmen, veel opties. Met autorijbewijs te rijden, fiscaal interessant.
Pluspunten: Apart uiterlijk, zeer exclusief, heel hoge funfactor, erg veel hightech, makkelijk te bedienen en te rijden, stabiel, snel, goede remmen, veel opties. Met autorijbewijs te rijden, fiscaal interessant.
Minpunten: Verbruik, stevige aanschafprijs, lelijke rugsteun. Het ontbreken van een remhendel op het stuur waarmee je iets kunt ‘bijremmen’.
Met hartelijke dank aan het team van Powersport Twente by Kolenaar; Guus voor de uitnodiging, Rob voor de technische uitleg en John voor de rij-foto’s.
Technische man Rob, de Spyder in RT uitvoering en verkoper Guus bij Powersport Twente |
Powersport Twente by Kolenaar
Cromhoffsbleekweg 1, 7513 ET Enschede
Tel. 053-4321233 can-am@kolenaar.nl www.kolenaar.nl www. http://www.brp.com/nl-BE/
Cromhoffsbleekweg 1, 7513 ET Enschede
Tel. 053-4321233 can-am@kolenaar.nl www.kolenaar.nl www. http://www.brp.com/nl-BE/
MOTOR
Fabrikant BRP-Rotax
Type 998 cc V-Twin, vloeistofgekoeld, DOHC 4
Boring & slag 97 mm x 68 mm
Injectie EFI met 1 verstuiver per cilinder, gasklephuis van 57 mm doorsnede
Vermogen 79 kW (106 pk) @ 8500 tpm
Koppel 104,3 Nm @ 6250 tpm
Transmissies Manueel met 5-versnellingen (SM5) en achteruitversnelling
of Semi-automaat met 5-versnellingen (SE5) en achteruitversnelling
of Semi-automaat met 5-versnellingen (SE5) en achteruitversnelling
Magneet 500 watt
Starter Elektrisch
Accu: gesloten, onderhoudsvrij, 12V, 21 Amp
CHASSIS
Chassis: SST Spyder (Surrounding Spar Technology)
Voorophanging Dubbele A-arm met stabilisatorstang
Veerweg vooraan Schokdempers van 145 mm
Achterophanging Draai-arm met monoshock
Veerweg achteraan 145 mm
Type rem Voetremmen, volledig geïntegreerd, hydraulisch 3-wielremsysteem
Voorrem Remklauw met 4 zuigers en 250 mm x 6 mm remschijven
Achterrem Remklauw met één zuiger en 250 mm x 6 mm remschijven
EBD Elektronische remkrachtverdeling
ABS Anti-blokkeersysteem
Parkeerrem Mechanische, voetbediende rem op de remklauw achteraan
Banden vooraan 165/65R14
Banden achteraan 225/50R15
Voorwiel Aluminium, 3-spaaks, 355 x 127 mm
Achterwiel Aluminium, 381 x 178 mm
Chassis: SST Spyder (Surrounding Spar Technology)
Voorophanging Dubbele A-arm met stabilisatorstang
Veerweg vooraan Schokdempers van 145 mm
Achterophanging Draai-arm met monoshock
Veerweg achteraan 145 mm
Type rem Voetremmen, volledig geïntegreerd, hydraulisch 3-wielremsysteem
Voorrem Remklauw met 4 zuigers en 250 mm x 6 mm remschijven
Achterrem Remklauw met één zuiger en 250 mm x 6 mm remschijven
EBD Elektronische remkrachtverdeling
ABS Anti-blokkeersysteem
Parkeerrem Mechanische, voetbediende rem op de remklauw achteraan
Banden vooraan 165/65R14
Banden achteraan 225/50R15
Voorwiel Aluminium, 3-spaaks, 355 x 127 mm
Achterwiel Aluminium, 381 x 178 mm
Secundaire aandrijving gaat met een belt |
VEILIGHEID EN BEVEILIGING
VSS: Voertuigstabiliteitssysteem
SCS Stabiliteitscontrolesysteem
TCS Tractiecontrolesysteem
ABS Antiblokkeersysteem
DPS Dynamische stuurbekrachtiging
AFMETINGEN
L x B x H 2 667 x 1 506 x 1 145 mm
Wielbasis 1 727 mm
Zithoogte 737 mm
Bodemvrijheid 115 mm
Gewicht (droog) 317 kg
Totale bergruimte 44 liter
Capaciteit bergruimte vooraan 15,9 kg
Maximumbelading voertuig 200 kg
Inhoud brandstoftank 25 liter
L x B x H 2 667 x 1 506 x 1 145 mm
Wielbasis 1 727 mm
Zithoogte 737 mm
Bodemvrijheid 115 mm
Gewicht (droog) 317 kg
Totale bergruimte 44 liter
Capaciteit bergruimte vooraan 15,9 kg
Maximumbelading voertuig 200 kg
Inhoud brandstoftank 25 liter
METERS
Meters: Multifunctionele analoge/LCD-meter: Snelheidsmeter, Toerenteller, Elektronische brandstofmeter, Dagtellers (A & B), Motortemperatuur, Omgevingstemperatuur, Versnellingsindicator, versnellingsstand, motorverlichting, klok
Meters: Multifunctionele analoge/LCD-meter: Snelheidsmeter, Toerenteller, Elektronische brandstofmeter, Dagtellers (A & B), Motortemperatuur, Omgevingstemperatuur, Versnellingsindicator, versnellingsstand, motorverlichting, klok
KENMERKEN
Antidiefstalsysteem: D.E.S.S. (Digitally Encoded Security System)
Verlichting: Systeem met vier koplampen
Windscherm: 250 mm sport
2 jaar garantie
Verkrijgbare transmissie:
SM5 - manueel met 5 versnellingen en achteruit (enkel verkrijgbaar in Pure Magnesium Metallic) OF SE5 - halfautomatisch met 5 versnellingen en achteruit (enkel verkrijgbaar in Pearl White)
Antidiefstalsysteem: D.E.S.S. (Digitally Encoded Security System)
Verlichting: Systeem met vier koplampen
Windscherm: 250 mm sport
2 jaar garantie
Verkrijgbare transmissie:
SM5 - manueel met 5 versnellingen en achteruit (enkel verkrijgbaar in Pure Magnesium Metallic) OF SE5 - halfautomatisch met 5 versnellingen en achteruit (enkel verkrijgbaar in Pearl White)
De Spyder Roadster is leverbaar in twee typen : de RS-Serie en de RT-Serie. De RS Serie kenmerken zijn: Sportief, snel en opvallend. De RT Serie: Comfortabel en opvallend.
SPYDER RS-S
De Spyder RS-S heeft dezelfde specificaties als de Spyder RS, op de volgende kenmerken na:
Zwarte voorwielen met 6 dubbele spaken
Two-Tone Spuitwerk
Geverfde spoiler vooraan en A-armbeschermers
Aluminium onderdelen in Carbon Black
RS-S stickerset
Zadel met stiksels
SPYDER RS-S
De Spyder RS-S heeft dezelfde specificaties als de Spyder RS, op de volgende kenmerken na:
Zwarte voorwielen met 6 dubbele spaken
Two-Tone Spuitwerk
Geverfde spoiler vooraan en A-armbeschermers
Aluminium onderdelen in Carbon Black
RS-S stickerset
Zadel met stiksels
SPYDER RT-S
De Spyder RT heeft dezelfde specificaties als de Spyder RS, op de volgende kenmerken na: Elektrisch verstelbaar windscherm, cruisecontrole, verwarmde stuurgrepen, zeer relaxte zit door voorgevormd tourzadel en goede ruggelingse- en zijdelingse zitpositie van de duo passagier, armleuningen, boordcomputer in kleur en 155 liter bagageruimte.
Op de RT-Techno en RT-S uitvoeringen geïntegreerd AM/FM radiopakket met speakers en mogelijkheid tot aansluiten IPOD of MP3 speler, verwarmde handvatten duopassagier.
De Spyder RT heeft dezelfde specificaties als de Spyder RS, op de volgende kenmerken na: Elektrisch verstelbaar windscherm, cruisecontrole, verwarmde stuurgrepen, zeer relaxte zit door voorgevormd tourzadel en goede ruggelingse- en zijdelingse zitpositie van de duo passagier, armleuningen, boordcomputer in kleur en 155 liter bagageruimte.
Op de RT-Techno en RT-S uitvoeringen geïntegreerd AM/FM radiopakket met speakers en mogelijkheid tot aansluiten IPOD of MP3 speler, verwarmde handvatten duopassagier.
Ook rijden met de Spyder? Ga dan naar Powersport Twente by Kolenaar Cromhoffsbleekweg 1 7513 ET ENSCHEDE 053-4321233can-am@kolenaar.nl |
In de neus is een ruime bergplaats |
Als je het contact aanzet worden alle functies getest |
Met dank aan Lindsrtrands voor het motorjack http://www.jofama.se/
De Leertent voor de Roof helm http://www.deleertent.nl/
De Leertent voor de Roof helm http://www.deleertent.nl/
Post Title
→Can-Am Spyder RS-S
Post URL
→https://all-design-motorcycle.blogspot.com/2011/05/can-am-spyder-rs-s.html
Visit MOTORCYCLE DESIGNS for Daily Updated Wedding Dresses Collection